rodejurk.jpg
luna.png

PIJNBESTRIJDING

Je lichaam reageert meteen op bevallingspijn door zelf pijnstillers aan te maken. Dit zijn endorfines. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Maar wil je bevallen met pijnstilling, dan kun je kiezen uit pijnstillingsmethoden zonder en met medicijnen.

Pijnbehandeling uit eigen kracht

• Zoek afleiding

Ga zo lang mogelijk gewoon door met waar je mee bezig bent. Zoek afleiding, bijvoorbeeld door te lezen, tv te kijken of te luisteren naar muziek. De weeën zijn dan meestal nog goed te verdragen.

• Probeer te ontspannen

Ademhaling- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen de weeën op te vangen. Dit kun je al tijdens de zwangerschap in verschillende cursussen leren. Door geconcentreerd weeën ‘weg te zuchten’, kom je in een ritme waarbij het lichaam zelf endorfine aanmaakt, een speciaal hormoon dat werkt als een natuurlijke pijnstiller. Toch kan het zijn dat je de pijn ondraaglijk vindt. Uitputting, angst of spanning kunnen daarbij een rol spelen. Een warme douche of een warm bad, massage of een andere houding kan dan helpen. Tevens weten wij dat continue begeleiding door ons of een kraamverzorgster een positief effect heeft op de beleving van baringspijn en een positief effect heeft op de hele bevalervaring.

​

• Gebruik de pauze tussen de weeën

Tussen de weeën door heb je steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en je voor te bereiden op de volgende wee. Let op dat je niet verkrampt of je adem inhoudt als de pijn er weer aan komt. Probeer alle spanning los te laten en blijf rustig ademhalen. Dan voel je de pijn minder. En onthoud, gedurende de hele bevalling duren de pauzes veel langer dan de weeën, ze helpen je door de bevalling heen!

• Gebruik warmte

Zorg ervoor dat je het lekker warm hebt. Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren. Een warme douche zorgt voor ontspanning van de spieren waardoor je de weeën makkelijker kunt opvangen. Een warm bad kan ook helpen.

Geboorte-TENS

Dit is een apparaatje dat werkt met elektrodes waar kleine stroomstootjes uit komen. Deze elektrodes plak je op de onderrug. Tijdens een wee stuurt je lichaam een pijnprikkel naar je hersens en het TENS apparaat blokkeert gedeeltelijk deze prikkel waardoor je de pijn minder voelt. Ook zorgt de TENS ervoor dat er meer endorfines aangemaakt worden. Wij hebben op de praktijk één TENS die je gratis bij ons kunt lenen. Ook is het mogelijk om de TENS de huren of kopen via geboortetens.nl. Sommige zorgverzekeraars vergoeden deze kosten.

Pijnbehandeling met medicatie

Voor pijnbehandeling met medicijnen moet je naar het ziekenhuis. Er wordt dan eerst een hartfilmpje (CTG) van de baby gemaakt om de conditie van de baby te monitoren. Het streven is om binnen een uur na aankomst op de verloskamers pijnstilling te starten.

​

Medicijnen kunnen bijwerkingen hebben en daarom moeten jouw hartslag, bloeddruk en ademhaling steeds worden gecontroleerd. Ook de hartslag van de baby moet goed in de gaten gehouden worden. De apparatuur daarvoor is alleen in het ziekenhuis beschikbaar. Wij zullen de begeleiding van de bevalling dan ook overdragen aan het ziekenhuis.

​

De volgende behandelingen kun je in het ziekenhuis krijgen:

• Ruggenprik (epidurale analgesie)

• Pompje met remifentanil

Ruggenprik

Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van verschillende pijnstillende medicijnen. De anesthesioloog brengt een slangetje in jouw rug aan. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Een ruggeprik is een effectieve manier van pijn behandelen tijdens de bevalling, meestal voel je weinig pijn meer van de weeën. Maar deze vorm van pijnbehandeling heeft ook nadelen.

Pompje met remifentanil

Remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een slangetje in je arm (infuus) dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid remifentanil bepalen die je krijgt toegediend. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit te veel kunt geven. Remifentanil zorgt ervoor dat jij je beter kunt ontspannen tijdens de weeën maar haalt niet geheel de pijn van de weeën weg. Je kunt je er wat suf van voelen waardoor je er soms niet helemaal bij bent.

​

Lees hier meer over de voor- en nadelen van pijnbehandeling tijdens de bevalling.